Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

A Magyar Külügyi Intézet (MKI) ,,Beigazolódott Közép-Európa álláspontja a bevándorlásról? Migrációs paradigmaváltás az EU-ban címmel tartott kerekasztal-beszélgetést 2024. október 21-én.

A beszélgetés apropóján bemutatásra került az MKI új kézikönyve, a Shaping the Future of Europe – Hungary’s Vision for the 2024 Presidency, mely a magyar uniós elnökség prioritásai mentén mutatja be Európa aktuális kihívásait. A kézikönyvet elsősorban a magyarul nem tudó, de a magyar uniós elnökség iránt érdeklődő közönségnek szánjuk, akik a 2024 második felében tartó elnökségi időszak fő prioritásaival ismerkedhetnek meg az Intézet jelenlegi és volt munkatársai által megírt fejezetekben. Gladden Pappin, az Intézet elnökének köszöntő írását követően hét fejezet következik a szakpolitikai fókuszpontokról, mint a versenyképesség, a védelempolitika, bővítéspolitika, vagy a migráció.

Az eseményt Vass Ágnes kutatási igazgató moderálta, annak résztvevői pedig Párducz Árpád, a Migrációkutató Intézet kutatója, valamint Orosz Anna és Stefán Csaba, a Magyar Külügyi Intézet kutatói voltak.

A téma az előző heti uniós csúccsal is kapcsolatban állt, melyen hangsúlyos pontként szerepelt a migráció. Párducz Árpád elmondta, a migrációs probléma folyamatos Európában a 2015-ös migrációs válság óta. Az EU-nak összeurópai cselekvési tervet kell létrehoznia ennek megoldására, mert egyes országok nem képesek átfogóan kezelni a helyzetet. Stefán Csaba hozzátette, hogy mostanra átléptünk egy olyan ingerküszöböt, ami paradigmaváltáshoz vezetett. Az EU-ban elfogadott migrációs paktumot pont a paradigmaváltás küszöbén fogadták el, ami miatt azóta már több ország – így Magyarország és Lengyelország – is jelezte, hogy nem elégedett vele. Orosz Anna az albán dimenzió kapcsán úgy fogalmazott, hogy „az olasz-albán menekültügyi megállapodás inkább a bilaterális problémamegoldás előtérbe helyezését mutatja, mintsem az uniós szintű kezelést”.

Szó esett az EU migrációs megállapodásairól Tunéziával, Egyiptommal, valamint Szudánnal, mely kapuőr államok kulcsfontosságúak lehetnek a menedékkérők feltartóztatásában, valamint otthon tartásában. A szakértők egyetértettek abban, hogy a migrációt leghatékonyabban csökkentő módszer az, amely még az EU területére lépés előtt feltartóztatja a migránsokat.

A beszélgetésben külön kitértek a közép-európai államokra, akik bár nyitottak a közös uniós problémamegoldásra, van egy fontos törésvonal köztük, és a mediterrán országok között. Míg előbbiek a külső határok védelmét helyeznék előtérbe, addig az utóbbiak a menedékkérők közösségi szintű elosztását szorgalmaznák, mely a migrációs paktumba is bekerült. A kettő álláspont között kompromisszumot találni pedig nem egyszerű, noha a rugalmasabb szabályozás segíthet.

Az EP-választás, illetve egyes nemzeti választások kapcsán is kirajzolódik, hogy a migráció egyre jelentősebb kampánytémává, a migrációellenesség mellett pedig biztonságpolitikai kérdéssé is válik. Sok ország vezetése ma már a magyar kormány 2015-ös, azóta lényegében változatlan programját hangoztatja. Magyarország a különböző politikai alternatívák beemelésével uniós elnöksége folyamán segítheti ezeket az államokat, új eseti koalíciókat is létrehozva. Ennek főbb elemei a migráció külső dimenzióira koncentrálnak: a határvédelem megerősítésére, illetve az uniós határokon kívüli menedékkérelmi központok felállítására. Ebben a balkáni országok is segíthetnek, az albán-olasz egyezményen kívül szóba jött már Koszovó, valamint Szerbia is, mint menedékkérőket ideiglenesen elhelyező országok, bár Orosz Anna szerint a megoldásban – többek között belpolitikai okok miatt – nincs kifejezetten nagy potenciál.

Elhangzott, hogy Németországban az igazán csak a 2000-es években dominánssá váló Willkommenskultur megbukott, a gyengélkedő koalíciós kormány pedig a teljes német határon határellenőrzést vezetett be. A radikális pártok erősödésével a mérsékeltek is rájöttek, hogy a befogadási kultúra, melyet a demográfiai válság és munkaerőhiány kezelésére tartottak fenn, politikailag tarthatatlanná vált.

A magyar-szerb-szlovák migrációs csúcs apropóján szó esett még a térség migrációs problémáiról. Szerbiát 2015-ben érte el a migrációs válság, Magyarország azóta támogatja az országot rendőri együttműködés keretében, illetve Ausztriával közösen saját fórumot is működtetnek az illegális migráció kezelésére. Ennek is köszönhetően a migrációs útvonalak az országból áttevődtek Bosznia-Hercegovina felé. Szerbiának emiatt érdeke az EU külső határai védelmének megerősítése. Horvátország a Bosznián keresztül érkező migrációs tranzitforgalom erősödése miatt viszont leterheltté vált, a horvátok ugyanakkor Szlovéniával és Olaszországgal létesítettek rendőri-titkosszolgálati együttműködést, melynek célja a helyzet kezelése.